Tuesday, May 1, 2012

Cinta 3.0 : Aku ,Mereka dan Bersih ..

Jam 8.30 pagi , sudah mula kedengaran bunyi bising. Ada orang teriaq 'Bersih'! Penulis membuka tingkap hotel memandang kearah Pudu, sudah dapat melihat puak-puak kuning berkeliaran sana-sini menjerit 'mantra' mereka. Yang penulis hairan , mereka sepatutnya berkumpul dekat dataran pada pukul 2.00pm , apa yang puak kunyit ni buat pukul 8.30 pagi ? Tak mengganggu?



Penulis kemudian bergegas ke Dataran Merdeka dengan jangkaan ramai sudah terlambat!Alangkah terkejutnya melihat lobby hotel penulis dipenuhi peserta Bersih.Dah lah tak mandi,bising pula tu!Ada juga sempat membawa kanak-kanak berumur 4 tahun untuk menyertai Bersih! Gila beb!



Dalam perjalanan ke Dataran pula , penulis sedar kedai kedai yang selalunya buka seawal 9 pagi masih lagi tertutup.Kesemuanya difahamkan tutup pada hari tersebut kerana takut akan perhimpunan haram ini.


Tiba di Dataran lebih kurang 10pagi , ini yang penulis lihat ... Kebanyakkan dari mereka adalah penyokong PAS dan PKR..Difahamkan penyokong DAP berkumpul di Petaling Street dan KLCC.



Lihat gambar diatas, kanak-kanak bawah umur dibawah ke demostrasi jalanan ..bukan mereka ini sepatutnya belajar dirumah? Apakah ini cara terbaik untuk meluangkan hujung minggu? Penulis kurang pasti akan kebolehan berfikir ibu-bapa mereka.. sedih... amat sedih... 

Jam hampir 11pagi, Penulis dapat lihat banyak gelagat peserta Bersih..antaranya :

Warga asing diminta duduk bersama menuntut pilihan raya yang bersih dan adil ?
 Budak berumur dalam lingkungan 13-16 tahun cuba berlagak hero!  
Dei macha, lu tau apa itu BERSIH  kah?
Jam berganti jam , penulis menunggu dengan penuh kesabaran..penulis mahu melihat apa yabg akan terjadi.Tetapi perlu diakui ,pihak polis bersikap sangta professional . Mereka menahan segala cacian dan ejekkan peserta Bersih. Mereka dilayan seolah-olah tidak bermaruah oleh peserta Bersih.


Polis tidak langsung bertindak. Mereka yang memberi amaran agar peserta yang cuba melepasi benteng polis. Polis hanya mnejalankan tugas mereka.Ini adalah arahan mahkamah masjistret . Penulis saksikan semua ini!

Akan kekal aman sehingga pukul 3.30 pagi apabila Anwar Ibrahim bersama Lim Kit Siang dan Chegubard datang menaikki lori. Penuis nampak dengan mata seperti Anwar Ibrahim memberi isyarat untuk merempuh polis!

 
Sebaik isyarat diberikan,  peserta pendemo mula meyerang pihak polis. Dengan tiada cara lain, polis terpaksa melepaskan gas pemedih mata dan pancutan air. Ingat, IANYA BERLAKU SELEPAS PENDEMO MULA MURUSUH! SEBELUM ITU POLIS TIDAK BERBUAT APA-APA!!
Pendemo Bersih mula menunjukkan belang apabila mereka menyerang pihak polis tanpa belas kasihan! Lihatlah gambar-gambar ini :





Inikah budaya yang rakyat kita miliki? apakah ini satu contoh terbaik kepada generasi akan datang? Banyak kemusnahan berlaku disebabkan perhimpunan haram ini. Namun tiada seorang dari pihak Bersih mahu bertanggungjawab dalam hal ini.






Amat menyedihkan....tetapi inilah realiti yang sukar dihadam! nasi sudah pun menjadi bubur..Polis dicederakan dengan teruk , harta benda awam dirosakkan dan Kuala Lumpur dikotorkan..inikah Perhimpunan Awam yang dikatakan Pakatan??
Kaum India lebih matang?

Dalam kesedihan ini,hati diubati dengan realiti bahawa ramai kaum India menolak perhimpunan haram ini Ini satu fakta yang patut diakui. Dari 1 800 000 penduduk Malaysia yang merupakan berbangsa India dicampur dengan 300,000 orang yang kononnya tiada kad pengenalan diri ,hanya lebih kurang 400 yang hadir.Bilangan ini termasuk wartawan dan orang-orang macam penulis sendiri.  Ini jelas menunjukkan penyertaan kaum India dalam demo ini amat tidak menggalakkan walaupun banyak pemimpin serta blog-blog India yang menyeru kaum India untuk sertai mereka.Percubaan untuk memberi tanggapan buruk terhadap kerajaan gagal sama sekali! Syabas!! 
Tawaran Kerajaan

Kerajaan sebelum ini sedah pun tawarkan sebuah lokasi untuk berdemo. Kerajaan juga berjanji akan menyediakan 100doktor serta ambulan termasuk polis untuk menjaga keselamatan.Namun, Bersih tetap degil mahu berdemo disitu. Kenapa Dataran tidak diberi? Dataran merupakan tempat bersejarah. Ianya salah satu tarikan pelancong .Ia juga terletak dihadapan Bangunan Kementerian Penerangan. Sudah tentu berdemo di tengah bandar ini akan membawa banyak masalah. Jadi kerajaan prihatin dan menyediakan satu temoat alternatif.Tetapi Bersih tetap berdegil!

Sekarang Ambiga mahupun Anwar tidak mahu mengambil tanggungjawab keatas kecederaan, kerosakkan dan kerugian yang disebabkan. Berani buat tak berani tanggung? haiz..

Harapkan Ambiga, Ambiga larikan diri!

Fikir-fikirkanlah!







Reactions:

4 comments:

  1. boleh saya tahu dari mana anda dapat angka 400 orang india ini? anda kira seorang seorang ke? Statistik yang anda berikan ini memang mengalahkan statistik yang tidak boleh dipercayai dari media prima. Dari ini saya memang tahu tahap IQ anda memang boleh mengalahkan tahap cipan...

    sekian,
    kawan yang setia dan bukan macam engko...

    ReplyDelete
  2. Statistik ini diperolehi dari PDRM..saya lebih percayakan PDRM berbanduing Mkini dan yang lain.. saya berada disitu,saya dapatpastikan jumlah kehadirana adalah 30,000 org tetapi Mkini menipu mengatakan 300,00 ..hahaha

    Setia? hahaha... salah tetap salah...tak kira sesiapa.. kawan? siapa? budak hingus tu? haha He is just a stranger like you =)

    ReplyDelete
  3. Dhanyaraam,

    400 orang? That's odd, Bersih 3.0 looked kinda like a mini-Thaipusam. Unless you are saying that all the other Indians that I saw are actually Banglas and Nepalese paid by the opposition to destabilize the country (jeng..jeng..jeng...I know you like conspiracy theories!)...

    ReplyDelete
    Replies
    1. I dont know what you saw...=) I was referring to what I saw... Indian's participation was very less.. max would be up to 400... worst come to worst is double up the no. Probably you saw Banglas n Nepalese.. =) I dont know.. I didnt see many Indians as you claim...if yes, kindly send me your photo : draam88@gmail.com
      Thank you.

      Delete