Wednesday, June 13, 2012

'Keling'? Apa tu ?

Artikel ini adalah pendapat dan pandangan penulis. Tidak kena mengena dengan mana-mana pihak/orang/parti politik atau organisasi. Ramai yang mungkin tidak akan setuju dengan kandung artikel ini. Kepada mereka itu , lu 'butthurt' itu lu punya pasal.



Pagi tadi ada penulis baca komen FB seorang kawan yang marah kerana dipanggil 'Kleynga' (Hokkien) oleh seorang pengawal keselamatan . Sampai sekarang ramai yang tidak tahu kenapa perkataan 'Kleynga' atau 'keling' (Bahasa Melayu) itu tidak disukai orang. Penulis sendiri tidak tahu kenapa orang ramai marah apabila dipanggil keling. To be frank , penulis sendiri marah.. tapi kenapa? apakah perkataan itu kotor? kesat? kasar? 

Ye kasar..

Tapi kasar macam mana tu? Aku tak paham ....

Kenal kawasan Kapitan Keling di Pulau Pinang ? kalau keling tu sensitif,kenapa tak tukar nama tu?Betul ka ni?so mesti kawan-kawan India yang tinggal kat area tu takkan tulis address diorang kat mana-mana pun kan?



Menurut sumber , perkataan 'keling' itu datang dari nama Empayar Termasyur Kalingga (kini dikenali sebagai Orissa ) . Kesilapan yang sering dilakukan adalah salah tafsir orang Selatan India sebagai orang dari Kalinga. Bahasa Melayu melakukan kesilapan yang sama seperti yang sebelumnya( Punjadi ditafsir sebagai Bengali,Bengali bukan Punjabi) dengan 'define' orang India yang datang ke Malaya sebagai 'keling' 

Raja Chola dari Selatan India semasa Empayar SriVijaya juga ditafsir sebagai 'Raja Keling' oleh pemimpin Dinasti China. Pada hakikatnya , Kalingga berada di timur India. 



Selain dari pada itu, ada juga konteks dari Sejarah Melayu yang menceritakan sejarah Hang Nadim melawat 'Benua Keling' .. dalam Hikayat Hang Tuah juga ada bab yang menceritakan penjelajahan Hang Tuah ke 'Benua Keling'. Sepatutnya India bukannya Kalingga secara khususnya tetapi disebabkan kemasyuran Kalingga pada abad tersebut maka India dipanggil Kalingga secara am.

British, Belanda dan Portugis menklasifikasikan orang India secara am sebagai 'Kling' atau 'Cling'
Issabella Bird,penjelajah terkenal yang pernah ke Malaya pada satu masa dahulu pernah melukis orang India dengan 'caption' Kling


Banyak sumber memberi tahu perkara yang sama ,iaitu Keling itu datang dari nama Kalingga dan Kalingga itu ada satu Empayar. Kalingga terkenal dengan pahlawan-pahlawan yang hebat..sama macam '300' tetapi mungkin versi yang gelap sedikit  =P ( kepada yang tak tahu pasal kalingga , sila google )


Jadi apakah kita perlu marah jika disamakan dengan pahlawan-pahlawan ala 300 ? Kalau penulis dipanggil 'keling' sesiapa..nak sangat tanya yang mana satu ? 

hahaha.. 

Jadi ada sesiapa boleh share kenapa perkataan Keling itu sensitif? Penulis tak tahu..ini tafsiran peribadi penulis..kalau ada yang boleh share info yang..silakan..

Keling ? Apa tu ?

Sumber  : " Keling - Dr.S.Jayabarathi "
              :  " Historical Perspective on the work keling


Reactions:

12 comments:

  1. Hahaha.. Interesting

    ReplyDelete
  2. krpada Admin, syabas....broad minded...tapi kenape Keling itu sensitif?

    ReplyDelete
  3. nice..keep writing

    ReplyDelete
  4. pensyarah sejarah saya di universiti sorg India.msa bliau mgajar mngenai Sejarah Melayu,bliau ada mnceritakan ttg kmasyuran Kerajaan Kalingga suatu ketika dahulu.rakytnya dpnggil Keling.dan bliau mgatakn bhawa bliau bngga skiranya dpnggil keling.

    pada segelintir masyarakat,mreka memanggil panggiln keling kepada ssorg kerana warna kulit yang hitam.(saya bukn india,ttpi prnah dpnggil dgn gelarn trsbut kerana wajah yg kurang cerah brbanding org lain).justeru,pda pndangan saya,org snsitif skiranya dpnggil keling kerana brpndapt bhawa pnggiln keling untk org bkulit hitam yg lazimnya tidak mmpunyai raut wajah mnarik..

    #minta maaf sekiranya tafsiran saya salah ataupun menguris hati mana2 pihak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima Kasih kerana sudi berkongsi

      Delete
    2. maaf di terima
      kakakahh

      Delete
  5. very interesting ram . Thanks for sharing the infomation

    ReplyDelete
  6. yang buat perkataan keling tu jadi hina adalah sikapnya. kalau kaum tersebut dikenali dgn perkataan lain, perkataan tersebut akan mejadi derogatory remark juga akhirnya.

    ReplyDelete
  7. kita bukan marah sebab dipanggil keling tetapi cara mereka(kaum lain) panggil dengan niat yang buruk menjadikan perkataan menjadi perkataan yang buruk....kebiasaannya mereka panggil dengan niat yang berjenaka dan hal ini menjadi isu...kita sebagai rakyat malaysia,kita patut menghormati setiap kaum di negara kita....:)

    ReplyDelete
  8. Salam.setelah mmbaca artikel di atas,sy brasa apa yg sy fikirkn selama ini telah dkeluarkan oleh penulis melalui artikel ini..
    Ya.sprti yg dnyatakn oleh penulis,mengapa org india dgelar 'keling'?...terutamanya di sekolah2..apabila se2org plajar mmbuat ksilapn,dia akn dmarah olh pljr lain dgn prkataan spt ''mcm keling lah dia ni!'' dn sbgainya...kwn sy jg suka ckp bgtu..apbila sy mndgr org brtutur bgitu,sy rasa mcm hndk tampar sj mulut mrka..ttpi sy hnya brdiam...krna bgi sy,apbila sesuatu kaum mnghina kaum lain,sbnrnya kaum yg mghina itu lbh hina drpd yg dihina..jika pljr shj yg brttr bgtu tak apa,yg teruknya cikgu pn sma juga!!mengapa org yg brbhsa tamizh(tamil) dpndg rndh?!haish!sy lgsung x phm mentaliti manusia spt ini!!!!
    sy tdk brniat utk mlukakan hati sesiapa,ttapi hnya brpesan spya jgn sesekali pndg rndh trhdp kaum lain.sy minta maaf jika saya ad trksar bhsa...TK.

    ReplyDelete
  9. Sudah lazim tabiat manusia dri aspek gurauan apa yg org marah itu lah kita suka ulang. Kita suka guna gelaran.org puteh guna nigger kpd kaum dri afrika. Org china panggil melayu MALAY KUI .melayu pnggil china TO PEK (KELANTAN/TrENGGANU) tapi org melayu dn china tak kisah , jdi perkataan itu tak offensive kpd kaum tersebut. Klu kaum india tak melatah bila kita pnggil dia KELING perktaan tu jdi tak offensive. SEMUA KELING DI MSIA perlu sabar hehe hehe KELING HUHU.marah ke KELING. Jgn itu mcm la. Mau panggil RAJA GOPAL ke
    ...lets live in harmony. Org kling sudah maju skrg. So jgn rasa hina la. No body down grade or look down on u lah.muah muah .my wife is a kling la haha

    ReplyDelete