Tuesday, June 12, 2012

Isu Matrikulasi | Emosi vs Akal

       Artikel ini adalah milik penulis .Tidak mewakili mana-mana pihak biar hidup ataupun yang mati.

'' Yen pulle'ke nalla result'te parengge, aana onrore payaanekke kadacherekke..avan result teruk'va irukke..appa nangge yenna mutthaa?"

"Anak saya dapat keputusan yang baik tapi seorang lagi pelajar yang mengambil keputusan yng tak bagus dapat Matrikulasi..habis tu kami bodoh?"

Berikut luahan emosi Gopal(bukan nama sebenar) mengenai permohonan Matrikulasi anak beliau yang ditolak. Perlu diakui,semua ibu-bapa yang berada di tempat En.Gopal akan bertindak/bercakap begitu ,akan tetapi mereka ini tidak sedar akan realiti dan fakta disebalik pemilihan matrikulasi ini.

Apa yang diumumkan Perdana Menteri ?



Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan 1,000 tawaran tempat kepada para pelajar India lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) untuk mengikuti kursus matrikulasi di kolej-kolej kerajaan.
Menurut Na...
jib, penambahan tempat di Kolej Matrikulasi itu akan memberi kesan besar kepada peningkatan bilangan pelajar India yang layak memasuki kursus di Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA).
Pengumuman itu menerima tepukan gemuruh oleh 20,000 masyarakat India yang hadir dalam Pesta Ponggal yang berlangsung di Padang Kelab Kilat, Kuarters TNB malam tadi.
Kita perlu sedar, Matrikulasi ini ada standard kemasukkannya.  PM umumkan 1000 tempat tambahan. Ini bermakna pelajar India yang mempunyai standard kemasukkan minima ke matrikulasi akan diberi ditempat.Ada juga orang bertanya kenapa PM tak bercakap mengenai standard minima tersebut? 


Contoh : Jika PM umum 100 teksi percuma untuk mengurangkan penganguran..perlukah PM umum kesemua pengangur yang akan memohon skim ini perlu mempunyai lesen? Bukankah itu satu logik yang patut kita tahu? Hahaha


Apa standard yang dimasukkan?

Pelajar yang memperoleh minimum 8A+ (Kesemua 4A+ dalam subjek Kimia,Fizik/Biologi,Matematik Tambahan dan Matematik moden) akan diberi perhatian. Merit adalah sistem yang diguna pakai Matrikulasi dalam pemilihan calon pelajar. Macam mana ia berfungsi? Lihat dibawah :



Contoh Terbaik(Kisah Benar)

Ini kes yang penulis handle pagi tadi . En.Gopal berkata pelajar A(anak beliau) yang mendapat keputusan yang lebih baik dari pelajar B (rakan A) tidak diberi tawaran. Tetapi pelajar B ini pula diberi.

Pelajar A : 2A+,2A,4A-,1B
Pelajar B : 1A+, 2A, 4A-, 1B+, 1C

Memang jika dilihat begini Pelajar A dilihat lebih cemerlang tapi realitinya merit pelajar B lebih baik dari A

Kiralah sendiri =P

Jadi peruntukkan tempat tambahan di matrikulasi adalah kepada yang melepasi standard minimum iaitu 8A+ (Kesemua 4A+ dalam subjek Kimia,Fizik/Biologi,Matematik Tambahan dan Matematik moden) sebanyak 1558 tempat . Sehingga kini 778(kalau tak salah) pelajar India diberi tempat kerana berjaya memperoleh markah yang cemerlang. INGAT! Kerusi tidak akan diberi kepada sesiapa yang tidak mendapat keputusan minima. INI STANDARD MATRIKULASI..

Namun begitu MIC akan mendapatkan kerusi selebihnya kepada pelajar-pelajar bijak yang mungkin gagal mendapat tempat kerana tidak mendapat memperolehi 8A+ dan 4A+ dalam kesemua mata pelajaran sains untuk memenuhi kesemua kerusi yang diberi.

Kokurikulum dan sosioekonomi juga menjadi pengukur dalam pemberian tempat ini. Ada juga segelintir 'orang bijak' yang mengatakan latar belakang keluarga tidak diambil kira kerana pelajar tidak menyatakan info keluarga mereka. BODOH penulis katakan! Ingat lagi proses aplikasi Universiti? Apa bila IC ibubapa dimasukkan ,sistem dapat kenalpasti nama,alamat dan pekerjaan ibubapa! Jadi secara automatik , 'income' keluarga itu dapat diperolehi oleh pihak matrikulasi walaupun tidak dinyatakan oleh pelajar.

Pembela Nasib India a.k.a Cendawan

Kepada NGO-NGO yang mengambil initiatif untuk menolong,penulis ucapkan ribuan terima kasih. Ada juga
NGO-NGO berlagak hero mengajak MIC berdebat dalam hal ini.

Dei macha-macha sekalian, lu orang ingat kita org tak ada keja mcm lu ka?

Ini senarai nama pelajar yang dapat matrikulasi :
klik gambar untuk lebih jelas

klik gambar untuk lebih jelas

Penulis ada senarai lengkap kesemua pelajar yang ditawarkan tempat.. Melihat keaadaan beberapa NGO yang cuba menjadi hero mencabar MIC..ada juga penulis rasa , perlu mendedahkah dokumen ini. Akan tetapi siapa mereka? Who are they to question me? I AM ANSWERABLE TO THE ELIGIBLE STUDENTS NOT THOSE NGO!!

Penulis juga ada senarai pemohon yang mebuat rayuan. Sebanyak 338 orang !! Ada juag orang yang membuat rayuan dengan kelulusan yang kurang cemerlang!! Lihat gambar dibawah, pelajar yang mendapat E untuk Matematik Tambahan membuat rayuan juga! Adakah pelajar ini patut diabaikan?


So..kalau ada pelajar yang berkelayakkan tetapi tidak mendapat tempat,hubungilah MIC HQ..

Perlukan penjelasan , tanya..jangan buat kesimpulan sendiri!!

Reactions:

26 comments:

  1. Machi...Shame on u writer..NGOs are playing their part to help out for the Indian community..Cant debates with MIC?Cant Cabar them huh??U are in the same goons??
    Come on Macha..No matter who play off the community in any way..We Indians will never give a damn to u or anyone who trying to misused our community.

    ReplyDelete
    Replies
    1. as I said,NGO with good intention is respected..not who does it for mere publicity

      Delete
    2. Why not publish it to the public.It doesn't matter who did highlight it..
      Change your mind set from typical politician mentality.

      Delete
    3. it up to me if I want to publish or not ? you want MIC to answer? ask MIC..my blog post got nothing to do with MIC..dont be stupid(you are not,but dont be one) by saying I am a politician.. you dont even know me..so get a life..

      Delete
    4. U have nothing to do with MIC?? Then what the hell is this->

      "NGO-NGO berlagak hero mengajak MIC berdebat dalam hal ini.Dei macha-macha sekalian, lu orang ingat kita org tak ada keja mcm lu ka? NGO yang cuba menjadi hero mencabar MIC."

      Your posting more define u are budak hingusan,,Yes now i get to know u school boy..get your life first !

      -Sivan Govindasamy

      Delete
    5. You are trying to fool others,but too late..It shows how stupid u are..

      Delete
    6. U must be dumb as aa door knob.. i said my post got nothing to do with MIC.. i am not a spokeman for MIC.. i write my mind out.. i didnt say I got nothing to do..but my posts are definitely belongs to me not MIC.. so dont be stupid and judge wisely...

      I dont hv to fool you, because you already are =)

      Delete
  2. well said penulis, bn mic CARES

    ReplyDelete
  3. Soalanya, bukan kriteria minimum. Ini soalan Janji PM kepada masyarakat India. Kalau janji 1,000 tempat tambahan, bagi sahaja la. Lagipun pelajar bukan India yang ada 3A pun diterima.
    Selain daripada itu, mana peratus untuk status sosioekonomi. Yang kita nampak dalam formula, 90% untuk 4 subjek teras dan 10% untuk koko. Kiralah sendiri. NAK CALCULATOR? BODOH BETUL.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anon yg bodoh..Janji tetap dipegang..tetapi kelayakkan minimum perlu diambil kira.. jgn bercakap mengenai org lain..ini isu kaum India.. 1558 tempat utk pelajar kaum India..jadi terima dgn kelayakan..jgn

      Delete
    2. Dey Aonoymous madde sambrani, filling in 1000 seats without looking the criteria is like pushing in low capability students to waste a seat. will you marry a slut after u got to know all your friends fucked her upside down? you just need a wife but not with the criteria. right?

      Delete
    3. Wow. A true MIC fellow. People talking about Matriculation and you are talking about wife being slut. Cannot blame you as being in MIC you must prostitute your wife to reach the top. Are you planning to become the next wakil rakyat? Good news for your MIC leaders...hehehehe

      Delete
  4. Penjelasan yang baik..if i wan to noe more,who can i contact? i f some inquiries . pls reply

    ReplyDelete
  5. OK. If Indian students are the ones having problems gaining admission into IPTA, why do Malay students get preferential treatment with this matriculation and stuff? Why are they allowed to join it with such lower qualification? Moreover, if the Malay students are so much smarter than us, why have matriculation at all -- which was created as a short cut for less talented Malay students to enter varsity? I guess I am one of those stupid Indians who does understand Malay logic. Still, it is obvious that Datuk Seri Najib promises stuff he cannot or will not deliver. Try as you might, you can't spin that away with your twisted logic.

    ReplyDelete
    Replies
    1. the issue here is with our student,why wana compare with Malays? haha..PM has promised and will deliver..we still have time.. why not wait rather than jumping into your own conclusion?

      Delete
    2. Why not compare with Malays? Are they some kind retards that cannot think and act like the rest of us, human beings, that they need constant spoon-feeding, and rigging and lowering of the bar in their favour? It is not I, but the MOE and MOHE that claim it is all done fairly, based on merit, when it is anything but. Just saying, dude. Just saying.

      As to the PM. Hmm... He delivers, alright. Like the way he has delivered the 42,000 Identity Cards, 7.4 % employment in civil sector and GLCs, 1Malaysia hostels for rural Indian students, six new Tamil schools and the relocation of 68 others, RM109 million to upgrade the estate poor mentioned in 10MP... I tell you what: gimme the Kool-Aid you are drinking. I sure need a trip from reality like you.

      P.s.: Unlike the other issues mentioned above, the matriculation matter is highly visible; so, there's indeed a slim possibility that he may expend his political capital to get the ketuanan refuses in the Matriculation Div to facilitate. Let's see. 16 days to go.

      Delete
  6. Nice..keep writing..thank you for the info

    ReplyDelete
  7. when the system is lousy, fight for a change.... why fight to defend it??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Changes need in your way of thinking bro.. The system has weakness, we need to transform not reform...

      Delete
  8. Nak tanya je. Boleh kan, jgn marah yes.

    Senarai nama yang dapat matrikulasi ada. bagus.
    senarai yang buat rayuan, ada memang bagus.
    senarai yang buat PERMOHONAN PERTAMA SEKALI ada tak? biar saya kira berapa ramai yang layak.

    Jangan marah yes. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Permohonan pertama kali --Tidak dapat diperolehi.. walau apa pun, hanya 1170 terima tawaran Matrikulasi daripada 1500 kerusi yg ditawarkan.. mungkin ramai yg layak tetapi hanya 1500 ditawarkan dan hanya 1170 terima.

      Delete
  9. "mungkin ramai yg layak tetapi hanya 1500 ditawarkan dan hanya 1170 terima."

    ~mengikut apa yang anda katakan, apakah masalah yang ada untuk tidak terima penuh 1500 pelajar? mengapa ada kekurangan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. hanya 1170 pelajar terima tawaran...bakinya menolak tawaran atas berapa sebab(pelajar menolak tawaran,bukanya ditolak)...

      Delete
  10. maksudnya 330 pelajar menolak tawaran?
    bilakah tarikh akhir pelajar yang paling lambat diterima masuk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya...300 pelajar tidak menerima tawaran...sila hubungi Jbtan Matrikulasi untuk keterangan lanjut

      Delete