Thursday, February 23, 2012

MESTI BACA! Bukti Melayu tanpa 'identiti , Kerajaan BN rasis?

''Ala bang,jauh laa... macam mana nak pergi..Tak buat lain kali? boleh saya join '', kata Steven (bukan nama sebenar) ,seorang pemuda berumur dalam lingkungan lewat 20an kepada penulis
 '' Esok tak boleh Adik, ada kenduri...tapi saya akan cuba '', kata Arumugam (bukan nama sebenar) kepada penulis ,yang datang mewakili ibunya
 ''Errrr..(senyum)..eeeerr...(senyum) ",demikian jawapan yang diterima dari Selvi (bukan nama sebenar) apabila ditanya penulis kenapa tidak mengambil surat beranak untuk anaknya yang kini sudah berumur 5tahun

Ini adalah sebahagian daripada jawapan yang diterima semasa Program My Daftar berlangsung. Penulis tidak mahu mengulas mengenai program ini dengan keyakinan bahawa ramai diantara pembaca sendiri sudah tahu apa itu 'MyDaftar'..kepada yang tak tahu tu..pandai-pandai la 'bergoogle' =)

 Ramai diantara kita menuding jari kepada kerajaan kononnya Kerajaan Barisan Nasional rasis,tidak mahu memberi kewarganegaraan kepada rakyat bukan Melayu yang sudah lama bermaustautin di Malaysia. Antara komen yang penulis jumpa di FB berkenaan dengan isu ini :

Nak tahu bertapa rasisnya kerajaan Barisan Nasional?? Baca seterusnya ..

Faizal Bin Hanif ,ditinggalkan oleh ibunya kepada sebuah keluarga angkat tanpa sebarang dokumen kelahiran. Menurutnya Faizal yang dijumpai penulis, dia tidak memikirkan soal perlunya mempunyai sijil kelahiran dan kad pengenalan sehinggalah dia dewasa dan memerlukan kedua-dua  dokumen penting itu. Dia juga tidak pernah bersekolah kerana ketiadaan sijil beranak ( usaha kerajaan untuk mengatasi masalah sebegini ---klik disini)

Faizal mendakwa pada usia 18tahun,dia ada membuat permohonan pendaftaran lewat kelahiran di JPN dan telah diminta membawa penjamin iaitu keluarga angkatnya untuk membuat surat sumpah. Surat dari wakil rakyat dan ketua kampung juga diminta bagi tujuan itu.

Bagaimanapun,jelasnya sijil kelahiran hanya diperolehi dua tahun selepas itu dan masalah pula timbul semasa memohn mendapatkan kad pengenalan.

Surat Beranak

Surat Sumpah Penjaga

                                                   Surat Akuan Penghulu

Faizal dimaklumkan hanya layak menerima kad pengenalan hijau kerana tiada nama ibu bapa selain taraf kewarganegaraan belum ditentukan. Kad itu pula hanya untuk tempoh 10 tahun dan dia perlu memperbahuruinya setiap dua tahun seolah-olah pendatang asing !?? 



SURAT SOKONGAN DARI MALABAR MUSLIM NEGERI JOHOR




SURAT SOKONGAN DARI PEJABAT MENTERI BESAR JOHOR




SURAT SOKONGAN PEJABAT AHLI PARLIMEN JOHOR
 



SURAT SOKONGAN JABATAN KEBAJIKAN MASYARAKAT MALAYSIA


                   

  SURAT SOKONGAN JABATAN KEBAJIKAN
                                            MASYARAKAT KUALA LUMPUR




SURAT SOKONGAN DARI AHLI PARLIMEN KEPALA BATAS
Pah Lah pada masa tu PM beb!! Surat dia pun tak dilayan JPN??


                         

  SURAT SOKONGAN DARI AHLI PARLIMEN KEPALA BATAS
                                           pada kali yang kedua???? PM pun tak boleh buat apa?? 

                                     

SURAT SOKONGAN DARI BIRO PENGADUAN UMNO

   

SURAT SOKONGAN DARI PEJABAT MENTERI KEWANGAN MALAYSIA

INI YANG PALING BEST!!

DULI YANG AMAT MULIA TUNKU IBRAHIM ISMAIL IBNI SULTAN ISKANDAR, TUNKU MAHKOTA JOHOR BERTITAH AGAR KEWARGANEGARAAN DIBERI





DULI YANG AMAT MULIA TUNKU IBRAHIM ISMAIL IBNI SULTAN ISKANDAR, TUNKU MAHKOTA JOHOR BERTITAH AGAR KEWARGANEGARAAN DIBERI 


 DULI YANG AMAT MULIA TUNKU IBRAHIM ISMAIL IBNI SULTAN ISKANDAR, TUNKU MAHKOTA JOHOR BERTITAH AGAR KEWARGANEGARAAN DIBERI
 

 WAAAAH, SAMPAI SULTAN BERTITAH TAPI APA JAWAPAN JPN?? =)

SURAT PERTAMA JPN 


SURAT KEDUA JPN


MASIH TAK DAPAT?? WAAAH!!

LEPAS ITU ...

SURAT SOKONGAN DARI ADUN PULAU PINANG



SEKALI LAGI :  SURAT SOKONGAN DARI AHLI PARLIMEN JOHOR


SELEPAS PM MINTA, SULTAN BERTITAH ,ini jawapan JPN



FAIZAL HANYA LAYAK DIKELUARKAN KAD PENGENALAN PEMAUSTAUTIN SEMENTARA?? ITULAH JAWAPAN JPN! Bukan Melayu ini patut dibantu kerana Barisan Nasional satu parti yang rasis,bukan ?

 Kepada yang berfikir macam tu ini jawapan Pegawai Perhubungan Awam JPN :


"Pihak kami sedia maklum mengenai kes ini. Kes ii agak rumit untuk dijelaskan. Kes Kad pengenalan pemuda tersebut perlu ditentukan MENGIKUT PERATURAN,AKTA DAN UNDANG-UNDANG SEPERTI YANG TERMAKTUB.Mohd. Faizal perlu buktikan status dirinya dan pihak kami akan tentukan mengikut peraturan dan undang-undang sedia ada"
 Faizal yang kerap ditipu majikan yang mengambil kesempatan ke atas dirinya dengan tidak membayar gaji kerana tiada kad pengenalan dengan nada sebak berkata ," Saya bersumpah bahawa saya rakyat Malaysia tetapi sekiranya saya ini pendatang,beritahu negara asal saya. Saya boleh pulang ke tempat asal dari dibuli di tempat orang'.

Komen penulis : Jadi jika kewarganegaraan seseorang itu ditolak ,adakah ianya kerana sikap rasis kerajaan atau perkara-perkara lain yang diluar jangkaan kita? Kenapa kerajaan 'rasis' Barisan Nasional tak dapat tolong dalam isu ini? Kerana tiada sesiapa pun lebih berkuasa dari undang-undang!!

Ini baru salah satu cerita mengenai nasib seorang Melayu.Ada ramai lagi yang bernasib malang seperti Faizal.
Jadi memang patut bukan kaum India yang baru-baru ini mendapat kewarganegaraan berterima kasih kepada PM? 
Thank you PM!


 FIKIR - FIKIRKANLAH!!

Reactions:

8 comments:

  1. jgn ingat bila dpt surat sokongan permohonan akan diluluskan.....!kalo mcm tu semua warga asing atau mana2 rakyat Malaysia yg xde IC boleh la mintak surat sokongan pastu dpat IC.....!come on la bro....semua perlu melalui prosedur....ini melibatkan kerakyatan...bukan perkara main2 la...kalo semua nak dibantu oleh PM....lebih baik PM dok jea kat JPN..pastu cop dan bagi free...mcm xde kerja lain...

    ReplyDelete
  2. betul saudara..ini buktikan bahawa walaupun Faizal mempunyai surat sokongan dari PM dan Sultan,dia tetap tidak mendapat kerakyatan... jelas membuktikan ianya tidak kena mengena dengan kerajaan tetapi undang-undang dan akta.. Jadi kerajaan bersikap adil dalam memberi kerakyatan... terbukti...setuju? =) terima kasih

    ReplyDelete
  3. Good job blogger YIM...the best Indian political blog i read...keep up the good work...

    ReplyDelete
  4. Dayaraam ni dari MIC? By the way, fakta yg menarik...i baca artikel artikel you...mantap bro..

    ReplyDelete
  5. Good job, bro......analisa yg padat malahan lengkap. Teruskan usaha anda....!!!

    ReplyDelete
  6. Terima Kasih Saudara ZZ atas sokongan... =)

    ReplyDelete
  7. good article bro......keep it up

    ReplyDelete