Tuesday, August 7, 2012

HINDRAF Menghindari Anwar Al-Juburi ..

Kaum India pernah memberi sokongan yang tak berbelah bahagi kepada Hindraf. Hero-hero Hindraf di'puja' atas keberanian mereka. Beribu-ribu rakyat sanggup bermandi peluh untuk mendengar ucapan pemimpin-pemimpin Hindraf. Slogan Makkal Sakthi menjadi mantera diantara pemuda-pemudi India yang bangkit menentang ketidakseimbangan politik.

Tidak lupa, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berjaya mengambil langkah awal mendapatkan sokongan pemimpin-pemimpin HINDRAF.

Pada Disember 13 2007 , lima pemimpin HINDRAF ditahan dibawah akta ISA . P.Wathya Moorthy ,salah seorang pengasas HINDRAF , berjaya melarikan diri ke London pada 26 November 2007 bagi mengelak dirinya  daripada ditahan mengikut sumber. 



Ini membawa kepada kekalahan besar Barisan Nasional di PRU-12 dengan hampir 88% undi kaum India jatuh ke peti undi pembangkang. HINDRAF pula diistiharkan sebagai pergerakkan yang haram dan Pakatan Rakyat dilihat sebagai penyelamat kaum India, dimana kaum minoriti ini memberi kepercayaan sepenuhnya kepada pembangkang.



Hari diganti hari , warna sebenar Anwar Ibrahim semakin kelihatan. Kebanyakkan dari penyokong HINDRAF yang mengundi Pakatan mula rasa muak dengan janji kosong Anwar. Perpecahan mula berlaku.

Muncul hero-hero India baru mebawa pengikut masing-masing ke beberapa arah berlainan jauh dari Pakatan Rakyat. Parti Makkal Sakthi Malaysia , yang ditubuhkan oleh Datuk Thanenthiran ,bekas koordinator HINDRAF adalah salah satu daripadanya.

Walaupun mendapat tentangan hebat dari HINDRAF(yang pada masa itu masih memberi serpihan sokongan kepada Pakatan) ,presiden PMSM itu memberi jaminan bahawa parti itu tidak akan ber'kawan' dengan Pakatan atau Barisan.

“I have my own plans,” he told The Malaysian Insider when contacted today. “We have to wait and see what my masterplan will be. There has been nothing like it in the past 50 years.” -sumber (klik disini)

Pakatan pula mula kehilangan sokongan kaum India yang rasa diri mereka ditipu dan dipergunakan demi kepentingan politik Anwar Ibrahim. Pakatan dibiarkan lupuh..HINDRAF semakin lemah.. Najib mula dicari Rakyat... [baca artikel sebelum ini : GE13 : Kaum India dimata Pakatan Rakyat ]



Kini Wathya Moorthy yang larikan diri ke London sudah kembali ke Malaysia. Anwar pula dilihat sedang mengatur langkah untuk memujuk Wathya(HINDAF) untuk menyokong Pakatan .Apakah Wathya akan termakan pujukan ini?

Rasanya TIDAK!

Ingat lagi bagaimana HINDRAF menjauhkan diri dari Indraf 2.0 yang ditubuhkan oleh beberapa pemimipin Pakatan termasuk pengasas HINDRAF sendiri, V Ganabatirao dan R Kengadharan ??

Apakah sebabnya ? Jika HINDRAF menyokong Pakatan, kenapa tidak mahu berganding bahu dengan Indraf? Sebaliknya, HINDRAF menuduh beberapa pemimpinnya hijack HINDRAF dengan penubuhan Indraf 2.0 ..

Yang pasti ,  HINDRAF kecewa dengan sikap Anwar. Lihat video dibawah :



Human Rights Party Malaysia , yang hampir keseluruhannya dianggotai oleh ahli HINDRAF amat vokal menolak kepimpinan Pakatan yang selama ini disokong penuh oleh mereka. HINDRAF yang bertopengkan HRP mengaku dirinya dipergunakan oleh Pakatan pada PRU12, 2008.

Sumber : (klik disini)

HRP (HINDRAF) pula sering dilabel sebagai rasis oleh pemimpin-pemimpin Pakatan sendiri .


After all this... HINDRAF AKAN SOKONG ANWAR??



Rasanya tidak.... 

Jadi , Pakatan tak disokong...Barisan ditolak...
Apa rancangan Wathya untuk HINDRAF ???

Kononnya ada strategik tersendiri

Sama macam apa yang Datuk Thanenthiran cakap dulu sebelum menjadi BN friendly

''Makkal Sakthi is independent'
“I have my own plans, We have to wait and see what my masterplan will be"

Hahaha....


Kaum India bukan lagi bodoh untuk percayakan HINDRAF,Indraf,HRP atau Pakatan...

FIKIR-FIKIRKANLAH....




2 comments: