Thursday, February 20, 2014

Cerita RM372.5 Juta Waytha Moorthy – Part 1

Pada Jun 2013 sebelum Expert Steering Committee ditubuhkan, Waytha Moorthy meminta Perdana Menteri untuk menubuhkan satu Unit yang diberi nama “Indian Community Advancement Unit” dibawah Jabatan Perdana Menteri dimana Senator Waytha Moorthy akan mengetuainya.


Waytha Moorthy juga meminta Unit itu mempunyai Satu Ketua Setiaushaha, Ketua Pengarah, Timbalan Ketua Pengarah with kuasa esekutif dan peruntukan untuk melaksanakan Perjanjian BN-Hindraf. Anggaran jumlah penjawat dalam unit tersebut akan terdiri daripada 231 petugas dari Kerajaan dan 300 petugas dari Hindraf dengan kos operasi sebanyak RM350 Juta iaitu sebanyak RM70 Juta setahun dari tahun 2013 hingga 2017.

Selain daripada Kos Operasi, Waytha Moorthy juga meminta bajet tambahan sebanyak RM22.5 Juta iaitu sebanyak RM 4.5 Juta setahun untuk 5 tahun (2013-2017) untuk menjalankan perjanjian MOU BN – Hindraf.

Kerajaan tidak akan dan tidak pernah memberi bajet yang begitu besar untuk sebuah unit (bukan kementerian yang diluluskan Yang Dipertuan Agung) untuk beroperasi sendiri. Protokal mana – mana kerajaan termasuk kerajaan Amerikatidak akan membenarkan sama sekali. Peruntukkan yang diminta boleh disalurkan secara berperingkat melalui Kementerian yang sedia ada dan ianya boleh diselia oleh Waytha Moorthy untuk memastikan peruntukkan itu turun ke tempat sepatutnya.


Apabila PM menolak, Waytha Moorthy membatalkan hasratnya untuk menubuhkan unit tersebut dan terus menggesa Rm 4.5 Billion dibawah Hindraf melalui jawatannya dan ia sekali lagi ditolak oleh Perdana Menteri kerana sistem Kerajaan tidak boleh mengagihkan dana yang begitu banyak untuk seorang timbalan menteri yang berstatus Senator.

Apa tindakan Waytha seterusnya? nantikan Bahagian Kedua jam 8 malam nanti di blog Cikgu Shashi

Sumber artikel dipetik dari : (klik disini)

0 comments:

Post a Comment